گروه اجتماعی: به رغم افزایش امکانات دانشگاه‌های علوم پزشکی طی سال‌های اخیر، آمار پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها کاهش یافته است و این موضوع سبب بروز بحران کمبود پزشک طی سال‌های آینده خواهد شد.

علی عباسپور تهرانی‌فرد، رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: در سال 74 دانشگاه‌های علوم‌پزشکی 3هزار و 700 دانشجو را پذیرش کردند در حالی که امسال این آمار به 2 هزار و 600 نفر رسیده است و  این در صورتی است که امکانات طی سال‌های اخیر رشد داشته است.

 وی با بیان اینکه حداقل نسبت تعداد پزشک به جامعه یک به 800 نفر است، گفت: با طرح‌هایی همچون پزشک خانواده و پزشک روستا طی سال‌های آینده با بحران کمبود پزشک مواجه خواهیم شد.


سیاست‌های کارآفرینی گروه پزشکی
سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات ساختاری در جهت کارآفرینی گروه پزشکی کشور تبیین و تشریح شد.
غضنفر میرزابیگی، مشاور وزیر بهداشت در امور اشتغال  با اعلام این که طرح جامع کارآفرینی با مدل استراتژیک، هدف و ماموریت مشخص در راستای سیاست دولت در کشور تدوین شده است، اظهار کرد:  در قالب طرح جامع کارآفرینی، 148 برنامه در برنامه کاری وزارت بهداشت ترسیم شد که از این تعداد 35 برنامه برای اجرا انتخاب و به 40 دانشگاه کشور سپرده شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی دفاتر کارآفرینی در دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور به دستور وزیر بهداشت به ایسنا گفت:  راه‌اندازی دفاتر کارآفرینی در دانشگاههای علوم پزشکی از اقدامات ساختاری قابل ذکر در راستای سیاست دولت است که مسؤل هر دفتر کار آفرینی، مشاور رئیس دانشگاه نیز محسوب می‌شود.

میرزابیگی افزود:  در این جهت بنگاه‌های کوچک زودبازده 5 تا 50 حتی تا 200 نفر را شامل می‌شود. وی بنگاه‌های کوچک زودبازده در نظام سلامت را از مطب‌های خصوصی پزشکان تا دی کلینیک‌ها متغیر دانست و یادآور شد:  از ویژگی‌های که این بنگاهها مشارکت افراد در راه‌اندازی آن، وجود حداقل دوام فعالیت 3 سال، حداقل اشتغالزایی برای 5 نفر و رسیدن به درآمدزایی در فاصله زمانی یکساله است.

 مشاور وزیر بهداشت در امور اشتغال با اعلام اینکه تا ابتدای مرداد ماه امسال، 1209 طرح از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی و در قالب بنگاه‌های کوچک زودبازده به کارگروه اشتغال استانی معرفی شده است، گفت: از این تعداد 1114 طرح پذیرفته شده است.

کد خبر 4223

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز